Zachęcamy Państwa do szczerych rozmów z Waszymi dziećmi. Mamy nadzieję, że w takich rozmowach pomoże poniższy artykuł, z którego dowiecie się Państwo jak rozmawiać z dziećmi o obecnej sytuacji, która przedłuża się i staje się powoli naszą nową codziennością, jak odpowiadać na pytania dzieci pełne lęku i niepokoju i jak budować poczucie bezpieczeństwa.
Czas izolacji jest dla nas wszystkich trudny. Szczególnie trudny jest dla dzieci, które pozostając w domach zadają sobie pytania: Co będzie dalej z koronawirusem? Czy kiedyś się skończy? Czy ja też zachoruję? Książeczka „Masz tę moc” w bardzo przejrzysty sposób odpowiada na podstawowe pytania związane z wirusem oraz podpowiada jak dużo zależy od tego, jak będą teraz zachowywać się wszyscy ludzie. Pozwala wziąć odpowiedzialność za nasze codzienne czynności, za higienę i decyzje o pozostaniu w domu.
PLANUJ! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania - pobudka, śniadanie np. o godz. 8:00, od 9:00 do 10:00 nauka (wykonywanie zadań) np. z j. polskiego, od 10:15 do 11:00 z matematyki, 11:00-12:00 przerwa– odpoczynek, drugie śniadanie itd.
ZAPISUJ! Skorzystaj z planera dnia / tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.
PRZYGOTUJ SIĘ! Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.
RÓB PRZERWY! Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i ciężko będzie Ci wrócić do nauki.
ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ! Pij dużo wody (mózg to lubi), jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.
NIE PANIKUJ! Sytuacja jest wyjątkowa, trudna i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie. Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie:
Zachęcam do udziału w zabawie „wykreślanka - emocje” za pośrednictwem platformy LearningApps. Zabawa ma na celu rozbudowanie świadomości dziecka, dotyczącej emocji, które pojawiają się w odpowiedzi na różne, codzienne sytuacje. Gdy dziecko znajdzie już wśród literek nazwę emocji, warto je dopytać co to za uczucie, czy jest mu znane i czy pamięta kiedy ostatnio czuło taką emocje i/lub czy zaobserwował, że wystąpiła u kogoś innego. Można również dopytać co dziecko chciałoby zrobić gdyby pojawiła się u niego dana emocja. Pozwoli to zarówno poszerzyć samoświadomość dotyczącą własnych stanów emocjonalnych (a w efekcie może wpłynąć na umiejętność ich regulacji) jak i umożliwi rozwijanie wrażliwości na innych - empatii.
Zorganizowanie przestrzeni do nauki w domu jest z pewnością nie lada wyzwaniem dla całej rodziny. Moim zdaniem, zwłaszcza w obecnej sytuacji, gdy większość rodzin siedzi w domach, dobrym pomysłem na zorganizowania naszej przestrzeni jest zaczerpnięcie inspiracji z książki „Pozytywna dyscyplina” i zorganizowanie „narady rodzinnej”, podczas której ustalimy jak się tą przestrzenią dzielić i współpracować. Na początku, trzeba ustalić termin takiego spotkania, warto zarezerwować sobie na nie około godziny i uwzględnić konieczność skupienia 100% uwagi na rozmowie. Warto zadbać o to, by narada nie została zakłócona, żeby był to czas kiedy spokojnie możemy wyłączyć telefony, komputery, telewizory i wszelkie rozpraszacze. Być może najlepszym rozwiązaniem będzie wyznaczenie terminu spotkania na sobotę lub niedzielę. Czytaj więcej
Jak zacząć? Po pierwsze zadbaj o siebie! Stosując zasadę maski tlenowej, którą najpierw nakładamy sobie, a później dziecku. Żeby skupić się na emocjach dziecka, w pierwszej kolejności musimy zadbać o swój komfort psychiczny. W tym celu radziłabym zastanowić się jakie emocje (w obecnej sytuacji) nam samym towarzyszą. Pozwólmy tym uczuciom zaistnieć, zaakceptujemy je takimi jakie są. Pomyślmy o tym, co nam pomaga nam wyregulować trudne emocje w momencie gdy osiągają u nas poziom krytyczny. Świadomość tego, z jakich strategii korzystamy, ułatwi nam rozmowę z dzieckiem, które nie ma tak dobrze ukształtowanych mechanizmów radzenia sobie. Gdy ułożymy sobie w głowie to wszystko i poczujemy wewnętrzny spokój, wtedy możemy zacząć rozmowę z naszą pociechą. Czytaj więcej
Czy pomoc psychologiczna i psychoterapia mogą odbywać się w innych warunkach niż w gabinecie? Czy bez kontaktu bezpośredniego możemy nawiązać lub choćby kontynuować relacje terapeutyczną? Otóż tak! Terapia i pomoc psychologiczna wraz z postępem technologii świadczone są w formie online, a ich skuteczność została już przebadana. Co ciekawe taka forma wydaje się być równie skuteczna, a samo podjęcie terapii online może być łatwiejsze niż rozpoczęcie jej w klasycznej formie. Zapraszam do lektury artykułu, w którym rzetelnie przedstawione są fakty dotyczące psychoterapii online, a także do zapoznania się z inicjatywą oferującą bezpłatne wsparcie „Psychologowie i Psychoterapeuci dla Społeczeństwa”.
Skupienie się na ograniczeniach i niedogodnościach sprawia, że opadamy z sił i wpadamy w spiralę pesymizmu, z której nie łatwo się wyrwać. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem wydaje się skupienie się nie na tym na co wpływu nie mamy, lecz na tym co możemy obecnie zrobić – dla siebie, dla innych. Nie oznacza to, że należy zaprzeczyć sytuacji, chodzi o to, by ją po prostu zaakceptować, żeby móc przejść o krok dalej – do działania. Zachęcam do przeczytania wywiadu z psychoterapeutką Ewą Chalimoniuk podkreślającego rolę optymizmu w sytuacjach kryzysowych.
Dzieci czasem narzekają na nudę, zwłaszcza w czasie kiedy nie mogą wyjść z domu, spotkać się z kolegami, pobawić na ulubionym placu zabaw.... Ale nie musimy się jej obawiać. Ten artykuł odpowie Państwu na pytanie czym są momenty nudy w rozwoju Waszego dziecka? Czy nuda to: przygnębiająca bezczynność, bezsensowna strata czasu, Czy nuda to: czas odpoczynku, czas na złapanie oddechu, czas wolności, uwolnienie się od nadmiaru bodźców, spotkanie się z własną pomysłowością, motor do działania...
Proponujemy Państwu zestaw kilku krótkich ćwiczeń oddechowych, które pozwolą nieco się rozluźnić, zrelaksować, zmniejszyć napięcie, które często odczuwamy zmagając się z trudami życia codziennego.
Jeżeli będziecie zmęczeni nauką a chcielibyście choć trochę odpocząć i poprawić swoje samopoczucie, spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań, rozwiązać poniższe ćwiczenia.
Ważnym jest aby nie bagatelizować przeżywanych emocji. Zarówno dorośli jak i dzieci mają prawo czuć to co czują.... Po prostu. Czuć. Przeżywać. Cieszyć się. Smucić. Rozpaczać. Czasem mamy silną pokusę, aby odwrócić uwagę dziecka od problemu. Zagadać, zaprzeczyć, zaczarować rzeczywistość. Ale nie warto tego robić. Nie warto uciekać od tego, co ważne. Tylko stając oko w oko z tym, co się w nas dzieje, mamy szansę na zrozumienie, obecność, wsparcie i akceptację. Jak wspierać dziecko w głębszym przeżywaniu emocji?
Wszyscy wiemy, że czytanie ma wiele zalet. Nie tylko rozwija wyobraźnię, stymuluje ogólny rozwój, uczy, poprawia koncentrację, ale przede wszystkim poprawia nastrój. Książka może być prawdziwym przyjacielem, jeśli tylko zaprosimy ją do swojego życia. Czas spędzony z książką jest bezcenny i nie musi oznaczać tylko czytania. W tym artykule znajdziecie Państwo kilka pomysłów na zabawę z książką – czytanie śmieszne, czytanie z podziałem na rolę, czytanie przy latarce.... Zachęcamy do lektury.
W Internecie pojawia się mnóstwo porad dotyczących tego jak „dobrze” zaplanować dzień by pogodzić wszystkie swoje obowiązki, a jednocześnie „należycie” zadbać o komfort psychiczny i fizyczny. Czytanie tych wszystkich instruktaży może doprowadzić nas do przeświadczenia, że nie radzimy sobie „dość dobrze”, to z kolei może powodować frustrację, która w niczym nie pomoże. Owszem porady są często bardzo mądre, ale możliwe nie wszystkie da się wprowadzić w życie i … nie ma w tym absolutnie nic złego! Warto być dla siebie wyrozumiałym i nie obwiniać się gdy coś pójdzie „niezgodnie z planem”. Zachęcam do lektury artykułu, którego autorka opowiada szczerze o tym jak w prawdziwym życiu radzi sobie, w obecnej sytuacji.
Jeśli nie zdążyliście lub zapomnieliście wypożyczyć książki z biblioteki, możecie część z nich znaleźć w bezpłatnych bibliotekach internetowych oraz na stronach internetowych księgarni, które część materiałów udostępniają bezpłatnie.
Darmowe ebooki i audiobooki możecie pobrać także ze strony Empik Premium przez 60 dni bezpłatnie.
NINATEKA czyli archiwalny zasób materiałów audiowizualnych może także wypełnić WAM ten czas wolny. Zachęcamy:
Polecamy także wiele ciekawych kanałów edukacyjnych dla poszczególnych przedmiotów na YouTube.
Chcemy przeprowadzić Wasze dzieci przez te trudne tygodnie. Niech te zaproponowane przez nas zajęcia będą nie tylko fajną zabawą ale i próbą odciągnięcia myśli od obecnej sytuacji w której wszyscy się znajdujemy.
Na początku maja obchodzimy Święto Pracy, Dzień Flagi i Święto Konstytucji 3 Maja. Z tej okazji chciałabym Wam zaproponować kilka tematycznych zadań. W tym celu odsyłam Was do odkrycia ciekawych propozycji zabawy.
Od 37 lat w dniu 29 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tańca. Święto zostało ustanowione przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego, będącego pod zwierzchnictwem UNESCO. Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca życzymy wszystkim, których pasją jest taniec, żeby pielęgnowali i rozwijali swoje zamiłowanie. Pomyślałam, że z chęcią zechcecie się trochę poruszać przy muzyce, znajdziecie tutaj ciekawe i zabawne linki do zabaw ruchowych.
Materiały: 1 Woreczek strunowy 2 Ołówki 3 Woda Przebieg: Woreczek napełniamy wodą w 3/4 objętości i szczelnie zamykamy. Teraz zabawa polega na przebijaniu ołówków przez worek. ZAGADKA: Czy jeśli przebijemy woreczek z wodą za pomocą ołówka czy wyleje się z niego woda? NIE ponieważ woreczek zbudowany jest z polietylenu a ten podczas wbijania ołówków, jest rozdzielany, jego cząsteczki zbliżają się do siebie i zaciskają wokół ołówka. Dlatego woda nie wylewa się na zewnątrz.
25 ciekawych pomysłów na przygotowanie pisanek można znaleźć na stronie Genialne.pl lub pobrać instrukcje w formacie PDF.
Instukcje na przygotowanie baranka z masy solnej można znaleźć na stronie MojeDzieciKreatywnie.pl. Pomocny może się również okazać film zamieszczony poniżej.
Materiały: masa solna (szklanka mąki, szklanka soli drobnej, pół szklanki wody), farbki ewentualnie.
Instukcje na przygotowanie baranka z masy solnej można znaleźć na stronie Genialne.pl. Pomocny może się również okazać film zamieszczony poniżej.
Materiały: skarpetka, ryż lub piasek,taśma dla ułatwienia wsypywania ryżu, wstążka, sznurek, nożyczki, marker.
Instukcje na przygotowanie baranka z masy solnej można znaleźć na stronie MojeDzieciKreatywnie.pl. Pomocny może się również okazać film zamieszczony poniżej.
Materiały: kolorowy papier twardy lub brystol biały do pomalowania lub obklejenia, nożyczki, klej.
Instukcje na przygotowanie pisanki w technice frotażu można znaleźć na stronie MojeDzieciKreatywnie.pl. Pomocny może się również okazać film zamieszczony poniżej.
Materiały: kolorowe kartki, wycinanki, serwetki wypukłe, kredki woskowe, nożyczki.
Instukcje na dekorowanie pisanki można znaleźć na stronie MojeDzieciKreatywnie.pl. Pomocny może się również okazać film zamieszczony poniżej.
Materiały: jajka prawdziwe lub styropianowe, białko jajka lub rozwodniony klej wikol, pędzelek, serwetki dekoracyjne lub bibuła.
Do przygotowania: LEGUMINA CYTRYNOWA
Potrzebujesz:
Czas przygotowania: ok. 20 min, czas na stężenie w lodówce: ok. 2 godz.
Wykonanie: białka ubić na sztywną pianę, żółtka ubić z cukrem na puch. Do mocno ubitych białek dodawać powoli ubite żółtka, mieszać delikatnie drewnianą łyżką.
We wszystkich przepisach, w których potrzebujemy coś zagotować lub użyć wrzątku prosimy o pomoc kogoś starszego! Sami nie wykonujemy tych czynności!
Przygotować żelatynę: 2 łyżeczki żelatyny zalać małą ilością gorącej wody, dokładnie rozmieszać, do rozpuszczenia, ostudzić, następnie wlać do masy i delikatnie wymieszać.
Przelać masę do pucharków i do lodówki, do stężenia. Po wyjęciu udekorować według uznania. Wspaniała legumina na poobiedni deser lub jako podwieczorek.
SMACZNEGO!!
Obejrzyj filmik poniżej i zainspiruj się.
Jeśli masz w pokoju półkę lub regał z książkami, podejdź, zamknij oczy, wskaż palcem książkę, otwórz oczy, weź książkę i przeczytaj pierwszą stronę. Jeśli Cię zainteresuje, możesz czytać dalej.
Wykonaj rysunek używając tylko dwóch kolorów: czarny + czerwony lub biały + czarny, zainspiruj się.
Włącz radio lub znajdź na YouTubie ulubioną piosenkę, zatańcz do niej, ale w rytmie Hip Hop, możesz spróbować ułożyć własną choreografię, pamiętaj ruch to zdrowie!
Gumowe, skaczące jajko – obejrzyj filmik.
Wykonaj rysunek używając tylko dwóch kolorów: jasno- i ciemnoniebieski + czarny, zainspiruj się.
Pomyśl i zapisz 20 słów na literę B.
Potrzebujesz:
Czas przygotowania: ok. 10 min. + czas na ostudzenie.
We wszystkich przepisach, w których potrzebujemy coś zagotować lub użyć wrzątku prosimy o pomoc kogoś starszego! Sami nie wykonujemy tych czynności!
Wykonanie: kisiel przygotowujemy według przepisu na opakowaniu, kiedy będzie gotowy, do gotującego kisielu wsypujemy kilka garści mrożonych owoców. Wyłączamy palnik i mieszamy energicznie. Przelewamy do szklanek lub pucharków czy salaterek, kiedy będzie już zimny dekorujemy łyżką śmietany lub jogurtu i posypujemy już świeżymi owocami.
Doskonałe drugie śniadanie, podwieczorek, ale też jako deser po obiedzie.
SMACZNEGO!!
Narysuj noc według Twojej wyobraźni, zainspiruj się.
Możesz też pobrać wszystkie instrukcje w formacie PDF.
Na wieczorną nudę, zachęcamy do zabawy cieniami. Jak widać z dłoni można ułożyć bardzo różne cieniowe postaci. Możecie również wyciąć z ciemnego papieru kontur postaci i zamocować do niej patyczek, w ten sposób powstanie cieniowa kukiełka. A może stworzycie całe przedstawienie?